سلطان کامپیوتر و اینترنت

در صورت کپی برداری خواهش مندیم منبع را ذکر کنید

سلطان کامپیوتر و اینترنت

در صورت کپی برداری خواهش مندیم منبع را ذکر کنید

هدف گرفتن سیگاری ها با تصاویر تکان دهنده

بریتانیا از این هفته شروع به چاپ تصاویری تکان دهنده از اعضای آسیب دیده بدن سیگاری ها، روی پاکتهای سیگار و بسته های تنباکو می کند تا مردم را از کشیدن سیگار دلسرد کند.ریه ای در حال فساد، گلویی که سرطان شکلش را تغییر داده و یک پای مبتلا به قانقاریا: اینها نمونه تصاویری است که از ابتدای ماه اکتبر هرکس بخواهد سیگار بکشد، با آن روبرو خواهد شد.پیشتر سیگاریها در جاهای دیگر با چنین ترفندهایی مواجه شده بودند، اما بریتانیا اولین کشور در اتحادیه اروپاست که این رویکرد تکان دهنده را روی تمام بسته های دخانی آزمایش می کند، از جمله برای پاکتهای توتون سیگارهای دست پیچ که برای بسیاری از سیگاری های جوان در بریتانیا به گزینه ای ارزانتر نسبت سیگارهای آماده و گران تبدیل شده است.

این گونه تصاویر هولناک اولین بار در سال ۲۰۰۱ میلادی در کانادا منتشر شدند. برایان استوتن رییس کنفدراسیون ملی خدمات بهداشتی بریتانیا عقیده دارد الگوی کانادایی ارزش پیروی را دارد.او می گوید: “یک سوم کسانی که در کانادا سیگار را ترک کردند می گویند آنچه آنها را به ترک واداشت، دیدن این گونه تصاویر روی پاکتهای سیگار بود. برای همین به نظر می آید مبنای خوبی وجود دارد که این گونه اطلاع رسانی موثر است.”

اما سایمون کلارک که یک گروه حامی سیگاریها به نام فارست را اداره می کند، می گوید چاپ این تصاویر یک تحمیل غیرضروری دیگر بر سیگاریهاست. آقای کلارک این تصاویر را زننده می داند و می گوید مردم از زیانهای کشیدن سیگار آگاه هستند، دیگر چه دلیلی دارد که آزارشان دهیم؟زندگی برای سیگاریها در بریتانیا مسلما دشوارتر شده، زیرا کشیدن سیگار بطور فزاینده مقبولیت اجتماعی اش را از دست می دهد.

اسکاتلند در مارس ۲۰۰۶ پیشگام منع کشیدن سیگار در تقریبا تمام محلهای کار سربسته شد و انگلستان، ایرلند شمالی و ولز سال گذشته از اسکاتلند پیروی کردند.اما تخمین زده می شود که هنوز ده میلیون سیگاری در بریتانیا هستند که یک ششم جمعیت کشور را تشکیل می دهند. در نتیجه سالانه نود هزار نفر تنها در انگلستان دچار مرگ زودرس می شوند.هشدارهای تصویری روی پاکت سیگار جایگزین هشدارهای متنی “سیگار انسان را می کشد” می شود که پنج سال پیش عرضه شد.

البته این اقدامات می تواند برای کارآفرینان فرصتی ایجاد کند تا از بازار بهره بگیرند. مثلا یک کاسبکار آلمانی بعد از مواجهه با این هشدارها اقدام به فروش پاکتهایی برای سیگار کرد، روی آنها طرح گل چاپ شده بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد